vrijdag 31 juli 2015

De liefde voor dieren

Alweer grote ophef over een jachtpartij. Eén leeuw! Wel een belangrijke leeuw natuurlijk. Deze wilde had zelfs een naam, Cecile. Een meisjesnaam waar hij zelf volgens mij niet zo'n last van had. Hij had ook een 'wild' vriendje genaamd Jericho. Het feit dat ze een naam hebben maakt het allemaal nog dramatischer (in meerdere opzichten).

Ik kan er niet met plezier naar jachtfoto's kijken maar tussen:
 "O verschrikkelijk" of "wauw, prachtig" zit een heel groot "lekker belangrijk".
In komkommertijd is er heel veel lekker-belangrijk-nieuws.

Beesten zijn mooie wezen op deze aarde en ze hebben allemaal een doel...vinden wij mensen.
Vooral als ze aaibaar lijken. Over schaaldieren of insecten lees je in die context niet zo veel. ZELFS niet in komkommertijd.
Er zijn ook mensen die dieren belangrijker vinden dan mensen. Met name door de onvoorwaardelijke liefde die je krijgt van een dier. Ze wijzen je niet terecht, hebben geen oordeel en kwispelen altijd (als ze een staart hebben natuurlijk).
Zelf denk ik dat er niets voorwaardelijker is dan de liefde van een dier, maar dat terzijde.

Onlangs werd ik aangehouden door een enquêteur van het WNF en het gesprek ging als volgt:
Enquêteur: mevrouw, wat vind u van dieren?
Ik: nou daar heb ik niet zoveel mee.
Enquêteur: ...
Ik: Beesten zijn er om opgegeten te worden toch?
Enquêteur: Dat vind ik ook, maar ik wil het met u hebben over olifanten en leeuwen.
Ik: O? daar heb ik ook niet zoveel mee.
Enquêteur: Dan hoeven we niet verder te praten, goedemiddag

De uitslag van de enquête laat zich raden (mijn mening werd niet genoteerd).

Ik schrijf dit omdat Freek Vonk op facebook oproept een petitie te tekenen; 'demand justice for cecile' . Die oproep doet hij vanuit 'de ongerepte natuur'...: de Galápagos
Hij vraagt zich  af: 'Waarom mensen niet gewoon kunnen genieten van de prachtige wondere wereld om ons heen. Waarom niet gewoon genieten van hoe ze zich gedragen, genieten van het moment dat je het dier ZIET. '
Freek kijkt met zn handen denk ik

de lachende haai? (of wat het ook moge zijn)
Ik ga zo een wandeling maken in de natuur. Wel eerst even mn schoenen en broekspijpen inspuiten met een goedje. Insecten zijn immers ook al niet zo aaibaar.




Geen opmerkingen: