zaterdag 29 september 2012

als er maar geen poep aan de muur zit

Mijn moeder is een bejaarde. Dat klinkt gek als je het over je eigen moeder hebt maar toch...alles wijst er op. Ze is 81jaar en woont zelfstandig als je de thuishulp en de mantelzorg van haar kinderen niet meereken.
Je zou kunnen zeggen dat ze licht dementerend is. Hoewel een vreemde zou kunnen denken 'laat dat licht maar weg...en kijk eens waar ze terecht kan'. Ik denk altijd: zolang het jouw moeder niet is, is oordelen makkelijk.
We (zij en haar kinderen) zitten in een fase waarin de lach het nog overleefd als hij de strijd aan zou moeten met het verdriet. Want sneu is het af en toe wel.
Ter illustatie: Als mensen in een tv-studio in de gaten hebben dat ze in beeld zijn, stoten ze hun buur aan en wijzen ze naar de camera. Dat beeld kennen we allemaal wel. Mijn moeder echter denkt/zegt dan: "Hé die twee zitten over mij te praten... zie je wel... ze wijzen zelfs naar me". Vervolgens leg ik uit dat dat echt onmogelijk is 'ZEKER met die oude TV van jou'.... waarbij die laatste toevoeging een wanhopige is, dat snap ik wel.
Maar als zij antwoord met: Hoe weet jij dat nou? je kan tegenwoordig zelfs je kachel bedienen met je telefoon...  dan weet je dat er geen doorkomen aan is.
Het is lachwekkend want het nodigt wel uit gekke bekken te trekken naar Lingo-Lucille en samen alsmaar GROEN GROEN GROEN te roepen. Maar tegelijkertijd sneu omdat ze zich dus niet op haar gemak voelt als vreemden zitten te gluren.
Ze maakt zich zorgen en vraagt hoe dat nou moet later. "Misschien willen jullie me wel naar een tehuis hebben".... en mijn hart breekt.
Ik heb haar beloofd dat het niet zo'n vaart zal lopen, maar als ze haar poep aan de muur gaat smeren (dat is pas raar) dan zit er niks anders op. "O fijn....dan moet ik dat dus maar niet doen". Nee ma, doe maar niet.
Vorig maand lag ze in het ziekenhuis en na een dag was ze haar duster kwijt.
Het volgende gesprek volgde:

Wil Fransen, my mom
Ik tegen zuster: Mijn moeder is haar duster kwijt, hebben jullie die gezien?
Zuster:  O ze liep gisteren de spoelkeuken met karnemelk te poetsen
Ik: wat zeg JIJ nou????
Zuster:  Ze liep gisteren de spoelkeuken met karnemelk te poetsen
Ik: wat ZEG jij nou????
tja wat voor de een karnemelk is, is voor de ander poep, dus er gebeurde wel wat in mijn hoofd.
Zuster:  Ze had een glas karnemelk laten vallen en dat was ze aan het opruimen met haar duster.
Ik: ....

Overigens lag mijn moeder in het ziekenhuis naast zwemster Ranomi Kromowidjojo en haar zus Riet werkte toevalligerwijs ook in het ziekenhuis maar droeg een naamplaatje waar Gwen op stond. Dus die zal haar naam wel veranderd hebben. No worries voor de fans van Ranomi. Het speelde zich af in het hoofd van mijn moeder. Met mijn gepensioneerde tante Riet gaat het overigens ook goed.
Je zou denken dat mijn moeder niet zoveel meer waard is. Maar in MIJN hoofd is het nogsteeds een scherpe humorvolle vrouw. Bij lange na geen bejaarde. Maar inmiddels wel hulpbehoevend. Dat worden we allemaal. Ik hoop alleen wel met de nodige dosis humor want de gemiddelde bejaarde is verdomd sjacherijnig.


Geen opmerkingen: