zaterdag 2 april 2011

heb je een beeld ?

Mijn moeder denkt af en toe dat ik haar zus ben !
Heb ik een oude kop of voelt zij zich jong ?
Soms spreekt ze haar moeder (mijn oma dus....die ik nooit gekend heb.... wegens een veel te vroeg heengaan).
Ze heeft een hersenbloeding overleeft en een hartoperaties ondergaan.  Ze vergeet 10x per jaar haar pinpas en/of huissleutels. Er zijn periodes dat ze haar bril, gebit, portemonnee, OV-chip of sleutels kwijt is.  Klokken in haar huis lopen 's nachts allemaal anders maar overdag gelijk. In het donker gaat ze liever niet meer naar buiten maar half maart schemert het al om 5:30uur (volgens haar !)
Acht (schoon)kinderen die zorgen dat er dagelijks iemand met haar mee-eet om vinger aan de pols te houden. De thuiszorg komt iedere ochtend om te checken of alle pillen ingenomen zijn. De flatbewoners kennen haar van in de lift of het bankje in de hal (als ze haar sleutel vergeten is). Bij AH kennen ze haar van de vele malen dat ze haar portemonnee of boodschappen vergeten is.

Heb je een beeld ?   Zo'n oud hulpeloos vrouwtje die eigenlijk niet meer 'zelfstandig' kan wonen? Ik dacht het niet hoor. In mijn beleving is het een sterk mens die haar mond bij zich heeft om de weg te vragen.... mocht ze ook die kwijt zijn.